sâmbătă, 15 septembrie 2012

De ce gândul la moarte ne amintește de Dumnezeu?

 Acum două zile am participat la înmormântarea mamei unui prieten. Slujbă de înmormântare te trezește la realitate, îți deschie ochii și te face mai atent sufletește. Pentru că am gustat și eu din suferința prietenului meu, m-am tot gândit în acele momente ce este moarte și ce semnifică pentru noi.
Mai întâi de toate vreau să vă spun că de la o perioadă am învățat să nu-mi mai impun punctul de vedere legat de cele ale credinței, în fața celor depărtați de Biserică. Am învățat să spun tuturor că a crede în Dumnezeu și a fi un om curat este o alegere, și nu-ți impune nimeni să fii așa. Și asta pentru că am întâmpinat multe persoane care se supărau când le vorbeam de cum ar trebuie să se comporte un om firesc, normal, un om care are chipul lui Dumnezeu. Nu erau deacord cu mine și relativizau normalitatea, îndreptățindu-și propriile patimi și păcate. Îmi spuneau: “Cine a zis că e anormal să faci cutare lucru...?Biserica? Eu cred că e foarte normal să faci și așa...
Pentru că n-aveau ca reper credința în Dumnezeu și nici o educație morală sănătoasă primită în familie, era foarte greu să-mi întemeiez argumentația atunci când vorbeam de anumite comportamente imorale din societate, duhul lumesc secularizat viind foarte puternic. Astfel am ajuns la concluzia că e mai bine să-i propui omului curăția și sfințenia... Dacă și-o dorește, foarte bine! Dacă nu, să rămână în mizeria patimilor și să vadă dacă este mai fericit.
Dumnezeu nu obligă pe nimeni și este Primul care acceptă libertatea omului și nu trece peste voința lui.
Fiecare-și trăiește viața cum vrea, cum vede la alții, cum aude împrejurul lui. Cu rele, cu bune, omul nu este constrâns să creadă ci este doar impulsionat și sedus de Dumnezeu spre acest lucru.
Totuși vine o perioadă când mai toți începem să ne gândim la moarte. Bătrânețea predispune omul la astfel de gânduri și-i inspira teama aceea a unei lumi necunoscute în care va păși. Totuși gândul la moarte poate apărea și în tinerețe, in special când ești bolnav trupește și când suferi suflește foarte mult.
În fața morții niciun om de pe acest pământ nu mai este necredincios și nu mai are curajul să-și spună sincer sieși: „Dumnezeu nu există” și asta pentru că e conștient că nu vrea să moară, că viața este așa de frumoasă, că moartea îl desparte de cei dragi, că anii au trecut așa de repede și acum urmează să putrezeească în pământ ca un vierme.
În fața morții orice om învață ce-i veșnicia pentru că nu-și dorește moarte, ba dimpotrivă, vrea să trăiască cât mai mult, dacă se poate fără să mai moară niciodată. Totuși, experiența vieții îți spune că toți murim și indiferent cât de mult îmi doresc să fiu veșnic, cu o moarte toți suntem datori.
Atunci apare frica: Unde mă duc? Ce se va întâmpla cu mine? Există oare Dumnezeu?
Paradoxal, deși cei dragi ți-au fost alături toată viața, ei nu pot merge împreună cu tine pe drumul acesta al morții. Pe ușa morții intri singur și dai piept în piept cu cea mai mare temere pe care ai trăit-o vreodată: „Ce este dincolo de această ușă?
Chiar dacă n-ai spus o rugăciune în viața ta și n-ai călcat în biserică, teama din fața morții te duce cu gândul la o singură soluție: Dumnezeu. Ai auzit că există... știi că este bun, iubitor, dar mai știi că și pedepsește și că a dat atâtea porunci pe care trebuia să le împlinim. Atunci începi să te gândești la faptele tale... începe conștiința să te mustre pentru tot răul făcut... și ajungi să realizezi un lucru cutremurător: „Cum va interpreta Dumnezeu faptele mele?
Dacă toată viața ai trăit fără să te gândești la Dumnezeu, și faptele tale nu le-ai raportat niciodată la poruncile Lui, acum ajungi într-un moment al vieții când ești obligat de conjuctură (de momentul moarții) să te gândești: „Oare am făcut bine ce am făcut? Oare îi plac lui Dumnezeu faptele mele?
Asttel gândul la moarte și moartea în sine ți-L înfățișează pe Dumnezeu ca reperul ultim după care se vor analiza (judeca) toate faptele noastre. În cartei Apocalipsei din Noul Testament Domnul Hristos spune despre sine Însuși:
Eu sunt Alfa şi Omega, zice Domnul Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul.” (Apocalipsă 1, 8)
El este Începutul lumii, Cel care a dat viață la tot ce este creat, și tot El este cel care pune capăt acestei lumi. În bisericile ortodoxe veți putea vedea pictată pe pereți o icoană în care îngerii înfășoară lumea ca un sul, așa cum roluiești (strângi) o hartă după ce ai terminat să o citești. Iar în spatele acestui sul se revelează glorios Dumnezeu Tatăl, ca Principiu Unic al Sfintei Treimi și al Universului.
Sfârșitul vieții ni-L revelează în mod cu totul minunat pe Dumnezeu, ca o realitate pe care de data aceasta n-o mai putem evita, așa cum am făcut-o pe pământ. Dacă în timpul vieții am avut libertatea de a alege să-L cunoaștem sau nu, acum după moarte suntem puși în fața Lui și-L vom vedea față către față.
Atunci și ateii, și păgânii, și necredincioșii, și creștinii... vom cunoaște toți pe Dumnezeu în toată măreția și puterea Lui.
Gândul la moarte te ajută să conștientizezi că Dumnezeu este sigurul care te mai poate scăpa din moarte, din suferința iadului.
Vine un moment când realizezi că Dumnezeu este ultima ta soluție.
De aceea spune Sfântul Vasile cel Mare că gândul la moarte este cea mai mare filozofie, pentru că te îndeamnă să te raportezi la Dumnezeu nu numai în fața morții ci permanent, în fiecare secundă a vieții.
Păstrați aducerea aminte de Dumnezeu și aducerea aminte de moarte. Acestea dau putere fricii de Dumnezeu. Frica de Dumnezeu naște în om luarea aminte la sine însuși și la toate faptele, gândurile și simțămintele sale. De aici - viața cucernică, în trezvie. De aici - înăbușirea patimilor. De aici și curația. Din curăție - petrecerea cu Dumnezeu nu doar cu gândurile, ci și cu simțirile. Osteniți-vă! Osteneala învinge totul cu ajutorul lui Dumnezeu.
De ce să vă temeți de moarte? Doar de ceea ce este după moarte trebuie să vă temeți și să vă străduiți a fi întotdeauna pregatiți în aceasta privință. Pregatirea sta în plânsul pentru păcate, în făptuirea după putință a binelui și în credința neclintită în Domnul Mântuitorul, Care vrea ca toți să se mântuiască. Toți, prin urmare și dumneavoastră. Și cine poate împiedica dorința Domnului ? Atâta doar: în ce vă privește, nu va lăsați pe tânjală, iar Domnul nu vă va parasi.” (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Boala și moartea, editura Sophia, Bucuresti, 2002 )
De ce gândul la moarte ne amintește de Dumnezeu?
Pentru că ne este frică de o lume pe care n-o cunoaștem.
Pentru că ne e teamă de raportarea tuturor faptelor noastre la modul de a gândi a Lui Dumnezeu, ca fiind reperul ultim și absolut a tot ce există.
(Claudiu)

Programul slujirii ierarhilor Bisericii Ortodoxe Române la Duminica după Înălţarea Sfintei Cruci



Programul slujirii ierarhilor Bisericii Ortodoxe Române la Duminica după Înălţarea Sfintei Cruci

În Duminica după Înălţarea Sfintei Cruci, membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române slujesc după următorul program pe care îl aflăm de la Radio TRINITAS:

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române va participa la Sfânta Liturghie ce va fi săvârşită în paraclisul Reşedinţei Patriarhale.

Înaltpreasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei va sluji la Catedrala Mitropolitană din Iaşi.

Înaltpreasfinţitul Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului va sfinţi biserica din localitatea Meşaford din Protopopiatul Rupea, judeţul Braşov.

Înaltpreasfinţitul Irineu, Mitropolitul Olteniei va sluji la Biserica „Cuvioasa Parascheva” din Parohia Roşia de Jos, satul Ruget, judeţul Gorj.

Înaltpreasfinţitul Serafim, Mitropolitul Ortodox Român al Germaniei, Europei Centrale şi de Nord va sluji în Parohia Ortodoxă Română „Sfânta Treime“ din Aachen, Germania.

Înaltpreasfinţitul Iosif, Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale şi Meridionale va sluji în Parohia „Sfânta Cruce“ din Torino, Italia.

Înaltpreasfinţitul Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei şi Exarh patriarhal va sluji la Catedrala Arhiepiscopală din Târgovişte.

Înaltpreasfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului va sluji la Catedrala Arhiepiscopală “Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel“ din Constanţa.

Înaltpreasfinţitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor va sluji la Schitul “Sfântul Vasile“ din Moldova-Suliţa, judeţul Suceava.

Înaltpreasfinţitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei va sluji în Parohia Strungari, Protopopiatul Sebeş.

Înaltpreasfinţitul Gherasim, Arhiepiscopul Râmnicului va sluji la Catedrala Arhiepiscopală „Sfântul Ierarh Nicolae” din Râmnicu Vâlcea.

Înaltpreasfinţitul Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos va sluji la Catedrala Arhiepiscopală din Galaţi.

Înaltpreasfinţitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului va sluji în Parohia Igneşti din Protopopiatul Sebiş.

Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop Ioan al Episcopiei Covasnei şi Harghitei va sluji împreună cu Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului la resfinţirea Bisericii “Buna Vestire“ - Răducanu din Târgu Ocna, Protopopiatul Oneşti.

Înaltpreasfinţitul Nicolae, Arhiepiscopul celor două Americi va sluji în Parohia “Buna Vestire“, Cleveland, Ohio - SUA.

Preasfinţitul Corneliu, Episcopul Huşilor va sluji la Catedrala Episcopală din Huşi.

Preasfinţitul Sofronie, Episcopul Oradiei va sluji în Parohia Ghiorac din Protopopiatul Tinca.

Preasfinţitul Nicodim, Episcopul Severinului şi Strehaiei va sluji la paraclisul Catedralei Episcopale din Drobeta Turnu Severin.

Preasfinţitul Vincenţiu, Episcopul Sloboziei şi Călăraşilor va sluji în Parohia Ţăndărei - Gară I, Protopopiatul Feteşti.

Preasfinţitul Ambrozie, Episcopul Giurgiului va sluji în Parohia Ciocoveni din Protopopiatul Hereşti.

Preasfinţitul Sebastian, Episcopul Slatinei şi Romanaţilor va sluji în Parohia Izvoru, judeţul Olt.

Preasfinţitul Visarion, Episcopul Tulcii va sluji în Capela “Sfântul Ierarh Visarion“ din incinta internatului Seminarului Teologic din Tulcea.

Preasfinţitul Petroniu, Episcopul Sălajului va sluji în Parohia Bişiţa din Protopopiatul Zalău.

Preasfinţitul Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei va sluji în Parohiei Ilia din Protopopiatul Deva.

Preasfinţitul Siluan, Episcopul Ortodox Român al Ungariei va sluji în Parohia Chelmac din Protopopiatul Lipova.

Preasfinţitul Siluan, Episcopul Ortodox Român al Italiei va sluji în Parohia “Sfinţii Zaharia şi Elisabeta“ din Parma, Italia.

Preasfinţitul Macarie, Episcopul Ortodox Român al Europei de Nord va sluji în Parohia Ortodoxă Română cu hramul „Înălţarea Sfintei Cruci”, din oraşul Vaxjo, Suedia.

Preasfinţitul Mihail, Episcopul Ortodox Român al Australiei şi Noii Zeelande va sluji în Catedrala Episcopală “Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel“ din Melbourne, Australia.

Preasfinţitul Ciprian Câmpineanul, Episcop-vicar patriarhal va sluji la Biserica “Domnita Bălaşa“ din Capitală.

Preasfinţitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor va sluji la Mănăstirea Radu Vodă din Capitală.

Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor va sluji la Biserica “Sfinţii Voievozi“ din Parohia Văculeşti, Protopopiatul Dorohoi, judeţul Botoşani.

Preasfinţitul Andrei Făgărăşeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului va sluji în localitatea Şcoala din Protopopiatul Mediaş, judeţul Sibiu.

Preasfinţitul Vasile Someşanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Clujului va sluji în Parohia Stoiana din Protopopiatul Gherla.

Preasfinţitul Paisie Lugojeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timişoarei va sluji la Catedrala Mitropolitană din Timişoara.

Preasfinţitul Emilian Lovişteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului va sluji în Biserica „Sfinţii Voievozi” din Parohia Drăganu, judeţul Vâlcea.

Preasfinţitul Sofian Braşoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Germaniei, Austriei şi Luxemburgului va sluji în Parohia “Înălţarea Sfintei Cruci“ din Gieben, Germania.

Preasfinţitul Marc Nemţeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Europei Occidentale şi Meridionale va sluji în Parohia “Sfântul Iosif“ din Bordeaux, Franţa.

Preasfinţitul Ioan Casian de Vicina, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a celor două Americi va sluji la Misiunea “Sfântul Dimitrie cel Nou“ din Montreal, Quebec, Canada.

Preasfinţitul Ignatie Mureşanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Spaniei şi Portugaliei va sluji în Parohia “Sfântul Calinic“ din Cork, Irlanda
.

Scrieri Pentru Suflet.


A zis un oarecare, fericitului Arsenie : cum noi din atat invatatura si intelepciune, nimic nu
avem, iar acesti tarani si egipteni au dobandit atatea fapte bune? Zis-a avva Arsenie lui: noi
din invatatura lumii nimic nu avem, iar acesti tarani si egipteni, din ostenelile lor au dobandit
fapte bune.

Despre apropierea de Sfânta Împărtășanie


Cine s-a pregătit să primească Sfânta Împărtășanie să se apropie cu luare-aminte. Vă voi zice doar ce spune Sfânta Biserică, prin Legea Sa, adică prin pravilele canonice ale Sfinților Părinți despre cei ce sânt opriți o vreme de la Sfânta Împărtășanie.
Biserica îi îndepărtează de la Sfânta Împărtășanie, atâta timp cât nu se pocăiesc, pe cei ce au săvârșit ucidere cu vrere. De asemenea, sânt opriți de la Sfânta Împărtășanie toți cei ce se îndeletnicesc cu vrăjitoria sau care au mers la vrăjitori, câtă vreme nu se pocăiesc. Și cât timp nu se pocăiesc, toate acele femei ce au făcut avort - căci acesta este un foarte mare păcat, strigător înaintea lui Dumnezeu, și din această pricină suferă mult neamul nostru! - pe acestea Biserica le oprește de la Sfânta Împărtășanie, precum și pe cei ce nu s-au împăcat cu semenii lor, care își urăsc aproapele, care nu pot ierta din inimă. Și pe aceștia Domnul îi oprește de la Sfânta Împărtășanie, căci cu toții sântem zidirea mâinilor Domnului, sântem ai Săi, iar El vrea - dacă dorim a fi veșnic cu Dânsul - să iertăm din inimă tuturor oamenilor.
Și astfel, vai mie!, cu inimă împăcată, cu simțiri neîntinate și cuget curat să vă apropiați de Domnul, să primiți Preacinstitul Trup și Sânge al Domnului. Căci vedeți cum a binevoit Domnul să ne înrudim cu El, nu numai după suflet, ci și după trup? Vedeți, noi ne înrudim cu El și după duh, și după suflet, și după trup. El a bine-voit să ni se dea pe Sine. Vedeți cum ni se dă El fără preget? Ni se dă întreg. Ne dă Preacinstitul Său Trup și Sânge, ca să avem viață veșnică împreună cu El și în părtășie cu El - de aceea trebuie să căutați a avea inimă curată, a vă asemăna îngerilor și sfinților. De aceea trebuie să iertăm acum fiecăruia din inimă, căci toți sânt ai Domnului. Nu trebuie să avem nici un gând de întristare, ci să primim pe Domnul. Dacă Îl primim pe Domnul cu ură față de aproapele, primim în noi osândă, și nu mântuire.
Așadar, vai mie!, fiecare să se cerceteze, și astfel să se apropie de Sfântul Potir.
(Starețul Tadei de la Vitovnița - Cum îți sunt gândurile așa îți este și viața, Editura Predania, pag. 159-160)