joi, 29 decembrie 2011

2012 - Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română



2012 - Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română

BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
 ne informează:


La iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, în şedinţa de lucru din 17 februarie 2011, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat ca anul 2012 să fie declarat Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română.

În acest sens, Cancelaria Sfântului Sinod a elaborat un program-cadru cu caracter naţional bisericesc pentru realizarea în anul 2012 a proiectului religios-duhovnicesc, cultural-editorialistic şi mediatic intitulat 2012 - Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română.

În anul 2012, Patriarhia Română şi eparhiile din ţară şi străinătate vor organiza conferinţe pastoral-misionare, colocvii teologice, dezbateri şi seri duhovniceşti despre Taina Sfântului Maslu (prezentare biblic-patristică şi istorică, semnificaţie teologică şi existenţială, repetabilitatea şi efectele Sfântului Maslu, inovaţii şi practici neortodoxe privind săvârşirea acestei Sfinte Taine etc.). De asemenea, profesori de la instituţiile de învăţământ teologic ortodox vor realiza studii, comentarii, bibliografii cu conţinut biblic, patristic, istoric, dogmatic, liturgic, omiletic-catehetic, pastoral şi social-medical despre Taina Sfântului Maslu. O atenţie specială va fi acordată acestei Sfinte Taine în cateheza ortodoxă, lucrarea pastorală, social-filantropică şi medicală a Bisericii şi slujitorilor ei pentru îngrijirea bolnavilor.

Ca parte a programului-cadru naţional bisericesc, la Conferinţa pastoral-misionară semestrială din primăvara anului 2012 se va trata tema 2012 -Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română, care va fi aprofundată la una dintre conferinţele preoţeşti administrative lunare pe care o va stabili fiecare eparhie.

În toamna anului 2012, la Palatul Patriarhiei va avea loc o şedinţă solemnăa Sfântului Sinod cu tema 2012 - Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor în Patriarhia Română. Cu acest prilej, va fi organizată o expoziţie de fotografii cuprinzând cele mai frumoase şi reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii şi ţesături, mozaicuri şi vitralii care reflectă tămăduirile săvârşite de Mântuitorul Iisus Hristos, minuni ale sfinţilor pentru vindecarea celor bolnavi, aşezăminte social-filantropice şi medicale din trecut şi prezentul Bisericii Ortodoxe Române. De asemenea, va fi prezentat un raport sinteză privind activităţile eparhiilor consacrate anului omagial 2012.

Manifestările organizate în Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii bolnavilor vor fi mediatizate de către Centrul de Presă BASILICA al Patriarhiei Române (Radio Trinitas, Televiziunea Trinitas, publicaţiileLumina, Agenţia de ştiri Basilica, Biroul de Presă), mass-media bisericească eparhială şi presa laică.

Ca parte a programului-cadru naţional bisericesc, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat elaborarea şi publicarea de către Patriarhia Română a unui volum “Asistenţa social-filantropică şi medicală din Biserica Ortodoxă Română în trecut şi prezent”, precum şi a unui album intitulat “Sfântul Maslu şi îngrijirea bolnavilor”, însoţit de un DVD
.

Sfintii 14.000 de prunci uciși de Irod

Sfintii 14.000 de prunci ucisi din porunca lui Irod sunt cinstiti de Biserica pe 29 decembrie. Din Scriptura aflam ca magii, sosind la Ierusalim, nu au mai vazut steaua care ii calauzise pana in cetatea sfanta si atunci au inceput sa intrebe unde se afla regele iudeilor.
In vremea aceea, regatul evreu era condus de Irod. Acesta a fost proclamat rege de stapanitorii romani, impotriva vointei poporului evreu.Vestea ca s-a nascut un nou rege l-a tulburat. Din acest motiv ii convoaca pe arhierei si carturari pentru a-i interpreta profetiile legate de nasterea lui Mesia. Acestia ii vestesc ca Mesia se va naste in Betleem, conform profetiei lui Mihea.

Irod, orbit de patima puterii lumesti si crezand ca noul nascut ii va lua stapanirea, va cauta sa-l ucida. Spun orbit pentru ca un prunc era incapabil sa ameninte. Ii cheama pe magi “in ascuns” ca sa afle cand s-a aratat pe cer steaua care i-a calauzit, pentru a identifica varsta Pruncului. Irod ii va trimite pe magi la Betleem, ca urmare a discutiei avute cu carturarii evrei. Insa, ca unealta a diavolului, ei ii roaga pe magi ca atunci cand Il vor gasi pe copil sa-i dea si lui de veste spre a merge la el sa I se inchine.Dar prin acest indemn, Irod devine o persoana care ii calauzeste pe magi pe drumul cel bun. Nu este singurul caz cand o unealta a diavolilor devine un instrument prin care se implinesc planurile divine.

Magii parasesc Ierusalimul si conform indemnului primit si calauziti de stea, ajung la Betleem, in locul unde se afla Pruncul. Cad la pamant, I se inchina Dumnezeului intrupat si Ii daruiesc aur, smirna si tamaie.

Dupa adorarea Pruncului, magii au primit in vis vestea de nu se mai intoarce pe la Irod. Au ocolit Ierusalimul, intorcandu-se pe o alta cale in tara lor.In acelasi timp, un inger ii vesteste lui Iosif sa ia Pruncul si mama Lui (Matei 2, 13) si sa plece in Egipt, pentru a-L feri de uciderea pe care avea sa o aduca porunca lui Irod.

Cand Irod observa ca a fost inselat de magi, porunceste sa fie ucisi toti pruncii mai mici de doi ani din Betleem si din jurul acestui oras. Aceasta crima a fost descoperita de prorocul Ieremia prin cuvintele: "Glas in Rama s-a auzit, plangere si tanguire multa. Rahela isi plange copiii si nu voieste sa se mangaie pentru ca nu mai sunt" (Ieremia 31, 15).

Sunt Parinti care afirma ca diavolul cunostea ca Fiul lui Dumnezeu se intrupase, dar nu Il identificase. Duhurile rele se folosesc de pofta de a ucide a lui Irod, pe care o implinise chiar si in cadrul propriei sale familii si cauta sa-L ucida pe Hristos din frageda copilarie. Irod credea ca prin crima sa va avea parte de o domnie netulburata, in vreme ce diavolul cauta sa-L ucida pentru a nu se implini lucrarea de mantuire a omului.

Uciderea acestor prunci ne arata in ce lume venise Mantuitorul. O lume atat de robita de pacat, incat crima se rasfrange si asupra vietii celor nevinovati. Pe de alta parte, chiar Mantuitorul ne spune despre Sine ca nu a venit sa aduca pace, ci sabie (Matei 10, 34), aratand prin aceste cuvinte ca intruparea Sa va intari lucrarea demonilor spre prigonirea celor ce-I slujesc Domnului pana la sfarsitul chipului acestei lumi.

Dupa ziua in care praznuim nasterea Domnului facem pomenirea martirilor si mucenicilor: pe 27 decembrie a Intaiului Mucenic si Arhidiacon Stefan, pe 28 decembrie a celor 20.000 de mucenici arsi in Nicomidia si pe 29 decembrie a celor 14.000 de prunci din Betleem si imprejurimi ucisi de Irod. Acest fapt denota ca Mantuitorul Se indreapta spre jertfa de la inceputul vietii Sale pamantesti. Cu alte cuvinte, nasterea Domnului poarta in ea samanta Crucii si a Invierii Sale.

Pilda zilei

Un om crestin a intrat intr-un restaurant sa serveasca masa. Mai inainte insa de a manca, se ridica in picioare si isi face semnul Sfintei Cruci. La masa alaturata, un altul s-a amuzat pe seama lui, indraznind si zicadu-i:
- La voi toata lumea se roaga inainte de a manca ?
Fara rautate, crestinul raspunse pe un ton glumet:
- Nu, nu toti, sunt si unii care se arunca deasupra mancarii, fara sa se roage. Acestia sunt porcii.